Isnin, 13 Februari 2012

Kau Yang Satu - Prt 1


Malam tu, dia balik seperti biasa. Jauh lagi dia dah mengiow2. Macam nak bagi warning .." I'm back...". mmg camtulah abg Madan, memekak jer. Masuk rumah klw kita tak layan dia, dia layan kita. Klw tengah tidur @ duduk alamatlah dipijak2nya, disondol2nya. Mak ai... badan dia bukan ringan. Tapi malam tu, dia lebih manja. Selalu guraunya kasar, asyik nak mengcekau org jer kejenya. Lepas makan dia keluar semula...

Pagi sebelum pegi keje, bagi semua 'anak2' makan. Tapi abg Madan takder. Kak Kim, tinggalkan jer makanannya, mungkin kejap lagi dia balik. Petang, balik keje tengok nasinya masih disitu, tak berusik pun. Hati dah mula tak sedap. Tp cuba bawa rilek, pujuk hati dgn berkata..." alah, kucing jantan mmg camtu. Lagi klw tengah gatal, 2-3 hari tak balik rumah. Semalaman tunggu tak juga balik2. Esok bermulalah operasi mencari Madan. Puas tanya kat jiran2, semua kata tak nampak. Pegi keje, balik keje kak Kim sengaja ambik jalan yg jauh kot2 ternampak Madan. Balik keje terus cari lagi Madan. Begitulah setiap hari. Dalam hati, Tuhan saja yg tahu.. nak menangis rasa dah mampu lagi. Setiap hari kak Kim berdoa,baca Yassin sampai kak Kim kata, dapat jumpa bangkainya pun jadilah..Itu lebih baik dari terus berteka-teki.. mungkin kak Kim nampak over, kucing hilang pun sampai nak baca Yassin bagai namun bukan sbb kucing hilang jer tp utk semua hal. Mudah2an Allah berkati kita semua...

Seminggu berlalu, Ramadhan masih tak ditemui. Tuhan saja yg tahu perasaan kak Kim. Sampai nak tengok gambar abg Madan pun rasa dah tak sanggup.
Hari ke 9, sorang jiran bagitahu, dia nampak macam Ramadhan di pasar basah di sebuah pekan yg terletak kira2 15 kilometer dr rumah kak Kim.


Apa lagi, bersama anak dan berbekalkan sebotol air, sangkar, plastik hitam, s/khabar dan sekor ikan rebus serta biskut kegemaran abg madan, terus drive ke tempat yg disebutnya itu.
Sebenarnya kak Kim dah bersedia menerima apa saja kemungkinan. Ikan dan biskut tu untuk umpan. Sangkar supaya dia tak menggulupur lepas dan plastik hitam serta s/khabar jika hanya menemui jasadnya yg telah kaku Sepanjang jalan terus berdoa dan berdebar2. Ketika itu jam 5.00 ptg tp cuaca mmg terang benderang, panas terik. Sampai ditempat tersebut, kak Kim memperlahankan kereta sekadar boleh bergerak saja. Mata melilau mencari bawah2 kereta, celah2 gerai, celah2 bakul sayur tp hampa.

Pusing sekali lagi, tiba2 nampak sekor kucing putih bawah kereta. Cepat2 parking kereta tepi. Menghampiri kucing putih dgn segera tp penuh berhati2. Org peratikan semacam jer, lantaklah korang....
Panggil " Ramadhan...." dia pandang kak Kim. Iya ker Ramadhan ni..? Ya, Allah, mama dah hampir tak kenal abg Madan. Badan abg Madan dah kurus dan kotor. Muker dah kecut dan comot sangat. Ya Allah sedihnyer...Pujuk dia keluar dgn menghulurkan ikan rebus. Dia keluar pelahan2, kak kim cepat2 sambar tangan dan pujuk dia tp dia menggelupur, meronta dgn sekuat2. Habis kedua2 belah tangan kak Kim berdarah2 dicakarnya. Dan akhirnya terlepas.....
Kak Kim, anak dan beberapa org yg ada disitu turut membantu mencarinya. Tapi dia hilang entah dimana..... sedih, terkilan, menyesal yg tak sudah2 menyalahkan diri.

Hari beransur gelap, kami terpaksa pulang dgn seribu kehampaan dan penyesalan yg tak sudah. Sampai dirumah, nak makan pun tak selera, terbayangkan muker abg Madan yang dah cekung dan lesu.
Sedih....






p/s : Maaf ceritanya berjela-jela sbb emo sgt...


34 ulasan:

  1. Balasan
    1. kite pon ery! kak kim, jgn buat part2, terus kan aje citer...mata dh berair...ya Allah.....lepas nia, madan pulak..

      Padam
  2. sabar ya kak, saya doakan abg madan akan pulang juga... sedihnya...

    BalasPadam
  3. been there done that. I know the feeling.. saya lagilah kadang-kadang pukul 2-3 pagi round kawasan rumah semata2 nak cari kucing... tp itulah risiko nya membela kucing jantan... dah banyak kali kucing jantan saya hilang.. saya n mama kadang2 siap buat solat hajat... tp apakan daya...

    bersabar ye kak !

    BalasPadam
  4. saya silent reader blog ni selama ni. sedihnye baca. faham sgt2 perasaan akak. sabar and jgn putus asa ye kak. saya doa dia akan balik or akak akan jumpa dia lagi kt mana2

    BalasPadam
  5. sedih la kak. abis tu kak kim nnt pergi cr dia kat sana lagi ke? kalau boleh nk je sy ikut akak. semoga akak kuat dan abg madan pulang semula...amin...

    BalasPadam
  6. harap2 a.madan ada kawasan sekitar rsnyer bkn Ramadhan tu kak..sabar ye k.kim...sy rs cm skrg ni musim mengawan je..sbb kucing liar kat kwsn umah saya duk panggil aweks je kuar ngn dia..cam ari tu nemo (aweks) ilang hari ke-6 br balik..hrp2 dia igt utk pulang ke rumah

    BalasPadam
  7. kak kim, jgn give up..mudah2an jumpa..madan oh madan..balik cepat..semua org tercarik2 kamu dimana..sob..sob..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesiannya..harap2 abg madan balik..sunyi jer kalo abg madan xda lam blog nih..

      Padam
  8. kak kim, jgn putus asa ya.. harap2 jumpa dgn madan..kami semua doakan kak kim jumpa madan balik..sabar ye..

    BalasPadam
  9. Sedih la...mcm ner abg madan leh berjalan sejauh tu sampai tak kenal kak kim. Semoga kamu selamat abg madan.

    BalasPadam
  10. sedihnya..nape dia takut sgt camtu..hmmm..harap Kak Kim jumpa lagi dgn Abg Madan..dan dapat bawa dia pulang dgn selamat..

    BalasPadam
  11. Kak kim...kuatkan semangat..kembali semula ke pasar tue..dlm keadaan abg madan yg lesu..tak mungkin dia lari jauh...teruskan usaha kak....abg madan kenapa buat macam nie...kami tak sanggup :'(

    BalasPadam
  12. Kak kim...kuatkan semangat..kembali semula ke pasar tue..dlm keadaan abg madan yg lesu..tak mungkin dia lari jauh...teruskan usaha kak....abg madan kenapa buat macam nie...kami tak sanggup :'(

    BalasPadam
  13. kak kim jgn putus asa cari abg madan eh..sy xtau nk ckp apa. sedih yg amat sgt. mcm mana madan boleh hilang sejauh itu..kak kim carik smpai jmpa eh..

    BalasPadam
  14. jgn putus asa Kak Kim. cuba lagi pujuk Abg Madan tu...

    BalasPadam
  15. Semoga Abg Madan dapat balik dengan selamat .
    Kami ahli2 KM berdoa juga untuk Abg Madan .

    BalasPadam
  16. baru tau.... dah lama tak bukak komputer. Triple J doakan semoga Abg madan balik dan K. Kim jumpa Abg Madan semula... :(

    BalasPadam
  17. Kak kim,teruskan usaha cri abg madan kat pasar 2 lg..I'Allah akn temui smula abg madan..

    BalasPadam
  18. kakCT baru aje kehilangan cikTam. then baca citer kak kim pulak pasal abg madan. carik tau kak kim, carik dia sampai dapat...kakCT sentiasa doakan everything will be ok, insyaAllah.

    BalasPadam
  19. slm kak kim... sbr ya, abg madan mybe terkejut sbb ttibe kak kim tarik dia.. nnti try lg cari ok.. try gune psychology eh... InsyaAllah, berkat doa n usaha kak kim, abg madan xkan kemana... ada kt psr tu.. abg madan tersesat atau ada yg mnyesatkn dia tu.. sbr ok... tc

    BalasPadam
  20. semoga kak kim dapat menyelamatkan ramadhan..sedihnya... insya allah ramadhan selamat..

    BalasPadam
  21. Saya doakan Kak Kim dapat bawa balik Abg Madan dengan selamat.

    Saya tumpang bersedih tapi tetap mengharapkan yang baik-baik untuk Kak Kim dan Abg Madan

    BalasPadam
  22. agaknya abg madan keliru sangat tu yang jadi sangat agresif... 15km jauh tuuu.. apapun moga abang madan selamat..

    sabar banyak2 ya kak

    BalasPadam
  23. kepala duk pikir mcm² psl abg madan...
    hati pun da mula rase sedih...
    mudah²an yg ditemui n terlepas aritu bkn abg madan...
    harap² abg madan ade je dekat² ngan umah kak kim...
    diharapkan selamat n sihat walau di mana dia berada...
    dan insyaAllah akan blk umah gak nanti... amin...

    BalasPadam
  24. Ya Allah suspennya nak baca sambungan. Hope everything went well. Jangan bersambung lama sangat Kak Kim...

    BalasPadam
  25. SAYA BACA, SAYA SEDIH SANGAT...

    BalasPadam
  26. huhuhu..sedih nye :( saya pon sme kak, kucing saya dah dekat sebulan x blk.. tiap kali solat, mesti saya doa supaya Allah pulangkn die klo die masih hidup..huhuhu..sedih..

    BalasPadam
  27. semoga akk dpt jmpa semula Ramadhan..
    x snggup nk tgk video die smpi abes..sedih sngt..

    BalasPadam
  28. salam...yus harap kak kim & famili tabah & sabar dalam menghadapi dugaan yg maha ESA...sblom nie dh mcm2 kak kim hadapi dugaan dgn abg.madan...yus doakan yg terbaik tuk kak kim, famili & abg.madan...yus faham prasaan kak kim kala nie...apa po jgn brenti brdoa ye, insyaallah sgalanya akan baik2...

    BalasPadam
  29. mengharapkan yang terbaik....I pray for you dearest Ramadhan

    BalasPadam
  30. Abang Madan,I will always love u and miss u very much.

    BalasPadam
  31. Abang Madan,I will always love u and miss u deeply...

    BalasPadam
  32. salam kak Kim, amalkan membaca asma Allah, Ya Allah Ya Jami' sebanyak2nya
    http://wahiduddin.net/words/99_pages/jami_87.htm

    BalasPadam