Ahad, 28 November 2010

PASAR vs PARSI....

Sorang teman datang ke rumah. Kami bersembang sesekali terhenti bila gelagat kucing2ku mencuri pandangan. " Banyaknya kucing. Memang bela dr ibunya, ker ?". "Takderlah..Diaorang ni saya kutip kat pasar2, kat tempat2 sampah. Kesian tengok, so saya bawaklah balik.."

"Nak tak kucing Parsi? Akak ada sorang kawan tu. Dia ada banyak kucing Parsi.
Dia bagi percuma jer. Kalau beli mahal tau...Kucing tu comel sgt, ekornya kembang, bulunya panjang2, gebu bulat.... "

Terliur jugak aku mendengarnya. Lagilah dengar percuma...












Aku pandang Syaaban yg sedang sakit. Sayu aku melihat .. Syaaban ketika sehat. Dia mmg aktif, nakal, suka menyakat kawan2nya.













Ramadhan aku jumpa kat pasar ikan. Badannya penuh kudis, luka, kotor dan sgt daif. Ramadhan kini. Sehat, lincah dan tak kurang hensemnya...













Dan arwah Tonchet. Jumpa kat tempat sampah. Kotor, busuk dan tidak bermaya. Alhamdulillah bbrp bulan kemudian, dia segar, aktif dan boleh tahan jugak comelnya..

Mereka semua kucing jalanan, kucing pasar, kucing tong sampah. Dengan tegas aku jawab.." TIDAK...".

Biarlah orang nak kata, kucing aku berkarat, muker macam tikus mondok, ekor runcing boleh buat penunjuk mengaji, telinga kembang macam pinggan Astro, bulu keras boleh buat gosok periuk atau apa saja... aku tetap, tetap, tetap sayangkan mereka sepenuh hati... " SUCI DALAM DEBU.."


Engkau bagai air yang jernih
Di dalam bekas yang berdebu
Zahirnya kotoron itu terlihat
Kesucian terlindung jua


Cinta bukan hanya di mata
Cinta hadir di dalam jiwa
Biar salah di mata mereka
Biar perbezaan terlihat antara kita

Kuharapkan kau kan terima
Walau dipandang hina
Namun hakikat cinta kita
Kita yang rasa

Suatu hari nanti
Pastikan bercahaya
Pintu akan terbuka
Kita langkah bersama


Di situ kita lihat
Bersinarlah hakikat
Debu jadi permata
Hina jadi mulia


Bukan khayalan yang aku berikan
Tapi keyakinan yang nyata
Kerna cinta lautan berapi
Pasti akan kurenang jua

15 ulasan:

  1. yezza ! btol tu kak . baru ikhlas nama nya ~

    BalasPadam
  2. setuju kak!!

    kucin2 sy pon semuanya asal stray cat bg sy semua kcg sama telatah dan kecomelannya mereka sgt mencuit hati :)

    BalasPadam
  3. setuju sgt2....manusia sendiri yang buat mereka jadi mcm tu...

    BalasPadam
  4. kucin jalanan aktif :)
    suke buat kite happy.. kucin sy tido dengan saya..hehe:)

    BalasPadam
  5. sangat setuju..all my cat is stray cat.... tu yang benci bile baca ayat "Elite cat for elite person"..bole bla...kucing I pon elit aper...made in pasar lagi...huhuhu

    BalasPadam
  6. sedih pulak baca entry ni...

    BalasPadam
  7. Sy pn ada spasang kucingbesa.. tp sy nk lg sekor ank kucing parsi dlm 2@3 bln..mna nk cari ya? klu beli mahal sgt.

    BalasPadam
  8. Saya dri kulai..ingin sgt kucing jenis ekor kembang n bulu badannya xlaa panjang....senang jaga...saya 3 ekoq kucing biasa...nasi beli xmampu mahal sgt...terbaca ada parsi d bg percuma cepat nak kan kucing jenis tu...tu pun kalo ada...terima kaseh..

    BalasPadam
  9. Saya dri kulai..ingin sgt kucing jenis ekor kembang n bulu badannya xlaa panjang....senang jaga...saya 3 ekoq kucing biasa...nasi beli xmampu mahal sgt...terbaca ada parsi d bg percuma cepat nak kan kucing jenis tu...tu pun kalo ada...terima kaseh..

    BalasPadam
  10. Saya dri kulai..ingin sgt kucing jenis ekor kembang n bulu badannya xlaa panjang....senang jaga...saya 3 ekoq kucing biasa...nasi beli xmampu mahal sgt...terbaca ada parsi d bg percuma cepat nak kan kucing jenis tu...tu pun kalo ada...terima kaseh..

    BalasPadam
  11. saya ada 9 ekor kucing. sumenye sebab diorg dtg sndri ke umah saye so saye bela jela tp sume sehat2 dan comel je wlaupun da besar.

    BalasPadam
  12. Sy nk bg anak kucing parsi kat sape2 yg nk.. kucing sy kena fungus.. da mcm2 sy buat,tp x elok gak.. kalau ada sape2 yg nak tolong sy rawat,boleh dtg amek je.. 0172639394..

    BalasPadam
  13. Sy nk bg anak kucing parsi kat sape2 yg nk.. kucing sy kena fungus.. da mcm2 sy buat,tp x elok gak.. kalau ada sape2 yg nak tolong sy rawat,boleh dtg amek je.. 0172639394..

    BalasPadam
  14. Ad x nk bg parsi kitten,?em lme da cri kucng parsi percuma x dpt jgk

    BalasPadam